Bica, declarație importantă în plenul Camerei Deputaților

32293453 1379803515499831 9036790419769262080 n”Răzbunarea ministrului educației pe universitățile prestigioase, act de cinism, cu efecte dezastruoase pe termen lung”
9 mai 2018

Domnule Preşedinte,
Stimaţi colegi,

 

Dacă doamna Ecaterina Andronescu a reușit să-şi asocieze numele cu acțiunea de distrugere a învățământului profesional din România, domnul Valentin Popa se pare că dorește cu tot dinadinsul să intre în istoria neagră a sistemului național de educație șubrezind bazele învățământului universitar de stat realizat în cadrul celor mai prestigioase universități din țară.

Analizând modul în care Ministerul Educației Naționale a repartizat locurile finanţate de la buget pentru studiile de licență, masterat şi doctorat aferente anului universitar 2018-2019, se poate constata că marile universități din România vor fi clar afectate, în beneficiul unităților mici de învățământ superior. Se pare că nu mai este un secret faptul că domnul Valentin Popa a ţinut astfel să se răzbune pe rectorii universităţilor care au protestat atunci când domnia sa a fost numit în funcţia de Ministru. Acesta nu a luat în calcul nici măcar potenţialul conflict de interese la care se expune, din cauza faptului că este rectorul suspendat al unei universităţi care a primit suplimentar locuri bugetate. Decizia domnului Ministru va provoca pierderi, pe termen mediu şi lung, nu doar învăţământului superior românesc, nu doar tinerilor şi părinţilor care investesc în aceștia, ci întregii ţări.

În plus, se știe că în România numărul celor care urmează cursurile unei universităţi este în continuă scădere. Contrar afirmațiilor repetate, potrivit cărora am avea prea mulţi absolvenţi de studii universitare, conform unui studiu elaborat recent de Eurostat (Biroul de statistică al Uniunii Europene), doar 25,6% dintre românii cu vârste între 30 şi 34 de ani au studii superioare, fapt care plasează România pe ultimul loc între statele membre. Studiul respectiv arată că în fruntea clasamentului țărilor membre care au cea mai înaltă rată de absolvire se situează Lituania (58,7%), Luxemburg (54,6%), Cipru (53,4%) şi Irlanda (52,9%), iar la polul opus, cu cele mai mici rate de absolvire, se află România (25,6%), Italia (26,2%), Croația (29,5%) şi Malta (29,8%). Media europeană este de 39,1%.

Mai mult decât atât, conform obiectivului fixat prin strategia de dezvoltare a Uniunii Europene, ținta este ca cel puțin 40% dintre cetățenii europeni cu vârste între 30 şi 40 de ani să fie în anul 2020 absolvenți ai unei facultăţi acreditate. Din păcate, ținta României pentru același an este de numai 26,7%. Iar în loc să se concentreze pe realizarea acestui obiectiv, Guvernele domnului Dragnea acționează doar în sens contrar intereselor învățământului românesc: comasează clase, închid şcoli, blochează dezvoltarea învăţământului profesional şi lasă fără finanţare cele mai prestigioase universităţi din România. Toate acestea se petrec după ce anul trecut Guvernul mai aplicase o lovitură universităţilor de stat, majorând salariile profesorilor fără a le aloca de la bugetul de stat şi banii suplimentari necesari şi cerându-le în schimb să se descurce din resursele proprii. Aşadar, dacă universităţile private din România au fost împiedicate făţiş să se dezvolte după modelul performant al celor din Statele Unite şi Vestul Europei, progresul celor finanţate de stat este sugrumat prin controlul politic al finanţării acestora.

Stimaţi colegi,

Știm cu toții că cerințele actuale ale pieţei muncii sunt cu totul diferite faţă de cele de acum 10 sau 20 de ani, astăzi aproape toate sectoarele economiei reale având nevoie de angajați cu înaltă calificare, a căror instruire trebuie realizată în școlile și universităţile româneşti.

Este îmbucurător că universităţile cu profil politehnic, care prin anii 90 au intrat într-un con de umbră, din motivația falsă că am fi avut prea mulţi ingineri în ţară, renasc astăzi prin parteneriatele directe încheiate cu mediul de afaceri, în primul rând cu marile corporaţii multinaţionale. La Bucureşti, Cluj, Piteşti, Timişoara sau Iaşi, mediul de afaceri ne confirmă fără echivoc că industria românească, pentru a putea ţine pasul cu nivelul tehnologic extrem de performant specific secolului XXI, are nevoie de personal cu înaltă calificare, care, la rândul său, are dreptul la o salarizare superioară. Se pare că toată lumea a înţeles acest lucru, mai puțin Guvernele conduse de către domnul Dragnea! De altfel, România se situează pe ultimul loc în Uniunea Europeană şi în alt studiu realizat de Eurostat: doar 19,2% din populația ocupată a ţării este absolventă de studii superioare, media europeană fiind de 33%.

Mai grav este faptul că tot mai mulţi tineri consideră absolvirea unei facultăţi ca fiind inutilă şi aleg să nu mai urmeze cursurile universitare. Mirajul câștigării rapide a unor salarii rezonabile, obținute ca urmare a ocupării unor locuri de muncă disponibile în străinătate, îi îndepărtează definitiv de studiile universitare. Alt fenomen specific perioadei actuale este acela al migraţiei tinerilor români din familii înstărite către universități mai mult sau mai puțin prestigioase din străinătate. În numai câţiva ani, numărul românilor care studiază în afara țării s-a triplat, ajungând în 2016 la 36000. Nu ar fi rău dacă aceştia s-ar întoarce acasă după finalizarea studiilor, însă mai puţin de 10% dintre ei revin să muncească în România.

Pe de altă parte, deşi nu prea se vorbeşte despre acest aspect, învăţământul superior românesc a pierdut sistematic nu numai studenţi, ci şi un număr semnificativ dintre profesorii săi de mare prestigiu, care au cedat tentației de a muncii şi de a fi recompensați pe măsură, în cadrul marilor universități occidentale.
Cert este faptul că învăţământul universitar din România se află într-un moment de cumpănă, neavând şansa să se redreseze atâta vreme cât ţara va fi condusă de coaliția PSD-ALDE, de prim-miniştri slabi şi incoerenți şi de miniştri ai educaţiei agramați, nominalizați parcă cu scopul de a-i jigni pe toți dascălii autentici. Cu astfel de personaje, învăţământul autohton, inclusiv cel superior, va rămâne un alt câmp de luptă politică, în care principala armă utilizată va fi cea a asigurării finanţării activității. Liderilor PSD-ALDE nu le ajunge că au subordonat toate instituţiile statului, ei dorind acum să controleze politic şi şcoala românească!

Vă mulțumesc!

Top